kjole – Frøken Tina http://froekentina.dk Sun, 17 Jul 2016 09:20:56 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.29 Kjole til mig selv http://froekentina.dk/2013/12/kjole-til-mig-selv/ http://froekentina.dk/2013/12/kjole-til-mig-selv/#comments Sat, 28 Dec 2013 19:55:20 +0000 http://froekentina.dk/?p=1674 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Et sjældent billede af mig. I hjemmesyet kjole. Den er mørk lille, men syner helt sort på billedet. Mønster fra stof & stil og tung jersey fra Hertz, købt hos min garn og stofpusher. Og nu er der så motivation … Læs mere ]]> image

Et sjældent billede af mig. I hjemmesyet kjole. Den er mørk lille, men syner helt sort på billedet. Mønster fra stof & stil og tung jersey fra Hertz, købt hos min garn og stofpusher.

Og nu er der så motivation for at lave noget nyt, så billedet ikke ligger først på bloggen 🙂

]]>
http://froekentina.dk/2013/12/kjole-til-mig-selv/feed/ 12
Jerseykjole i efterårsstof http://froekentina.dk/2013/10/jerseykjole-i-efterarsstof/ http://froekentina.dk/2013/10/jerseykjole-i-efterarsstof/#comments Tue, 01 Oct 2013 06:58:12 +0000 http://froekentina.dk/?p=1363 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Denne kjole blev færdig i weekenden. Til en pige, der bliver 4 på onsdag. Den er syet i dejlig blød jersey, i efterårsfarver med skovens dyr. Kantet med pink rib.]]> image

Denne kjole blev færdig i weekenden. Til en pige, der bliver 4 på onsdag.
Den er syet i dejlig blød jersey, i efterårsfarver med skovens dyr.
Kantet med pink rib.

]]>
http://froekentina.dk/2013/10/jerseykjole-i-efterarsstof/feed/ 3
Nyt stof! http://froekentina.dk/2013/09/nyt-stof/ http://froekentina.dk/2013/09/nyt-stof/#respond Wed, 18 Sep 2013 19:53:00 +0000 http://froekentina.dk/?p=1325 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Fedt ny jersey – 6 meter, så nu skal jeg sy bluser og kjoler – gerne på bestilling, så hvis du også synes det er skønt, så send mig en mail….]]> image

Fedt ny jersey – 6 meter, så nu skal jeg sy bluser og kjoler – gerne på bestilling, så hvis du også synes det er skønt, så send mig en mail….

]]>
http://froekentina.dk/2013/09/nyt-stof/feed/ 0
100% sommerkjole http://froekentina.dk/2013/07/100-sommerkjole/ http://froekentina.dk/2013/07/100-sommerkjole/#comments Sun, 14 Jul 2013 17:00:34 +0000 http://froekentina.dk/?p=1236 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I dette fantastiske stof er det nemt at sy en fin kjole. Stoffet er alm bomuld fra Den sædvanlige børnestofsside… Jeg har brugt den nederste del af borten og skåret lidt af, så det passede med oplægning. Rullekant foroven da … Læs mere ]]> image

I dette fantastiske stof er det nemt at sy en fin kjole. Stoffet er alm bomuld fra Den sædvanlige børnestofsside
Jeg har brugt den nederste del af borten og skåret lidt af, så det passede med oplægning.

image

Rullekant foroven da den ingenting fylder. Smocksyning lavet på min helt almindelige symaskine med vandret spole. Stinglængde 4 og ikke for høj overtrådsspænding da undertråden skal kunne glide.
Undertråd er tynd elastiktråd som vindes STRAMT op på spolen.

image

Jeg syr en omgang ca 1 cm nede fra kanten, derefter skråt jeg den ud til en trykfods afstand fra den første omgang og så bare derud af i spiral til der ikke er mere undertråd… Eller sålænge ønskes. Her var det 2,5 spole…

image

Resterne blev brugt til en bøllehat fra stof2000, foerstoffet er genbrug fra en kjole min mor havde på til bryllup for mindst 15 år siden, tror faktisk det er 20 år siden…

image

Lidt bånd og blonde…

image

Den er vendbar og barnet er eftermiddagstræt…

]]>
http://froekentina.dk/2013/07/100-sommerkjole/feed/ 3
De oprindelige heste… http://froekentina.dk/2013/06/de-oprindelige-heste/ http://froekentina.dk/2013/06/de-oprindelige-heste/#comments Sun, 23 Jun 2013 11:05:57 +0000 http://froekentina.dk/?p=1170 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Planen med heste jerseyen var jo en t-shirt eller noget til Helena. I går da jeg havde syet bodyen, fik jeg lavet kjolen efterfølgende. Planen var at det prikkede skulle være brugt til kanter og så hele kjolen i hestestof. … Læs mere ]]> Planen med heste jerseyen var jo en t-shirt eller noget til Helena. I går da jeg havde syet bodyen, fik jeg lavet kjolen efterfølgende. Planen var at det prikkede skulle være brugt til kanter og så hele kjolen i hestestof. Synes dog bodyen var så fin, at den blev skaleret op i 4 år..

image

Helena peger på den hest hun synes bedst om!

image

Helena synes den var rigtig fin!

image

Helenas posering….

]]>
http://froekentina.dk/2013/06/de-oprindelige-heste/feed/ 2
Lageret svinder! http://froekentina.dk/2013/05/lageret-svinder/ http://froekentina.dk/2013/05/lageret-svinder/#comments Mon, 27 May 2013 09:32:24 +0000 http://froekentina.dk/?p=1089 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Kender du det med at man køber lidt stof eller garn til et projekt, som så aldrig bliver til noget? Så kan det nogle gange være svært at se andre muligheder med materialerne.. Andre gange køber man noget fordi det … Læs mere ]]> Kender du det med at man køber lidt stof eller garn til et projekt, som så aldrig bliver til noget? Så kan det nogle gange være svært at se andre muligheder med materialerne..
Andre gange køber man noget fordi det bare er for skønt!

image

Om dette chiffon blev købt af den ene eller anden årsag husker jeg ikke. Nu er det undervejs til at blive en enkel sommerkjole til Filippa. Rundskåren firkantet underdel (?), smock foroven og florlet…. Håber det bliver et hit. Hun har snakket om en klassekammerats sorte kjole, men jeg kunne lige se modellen i dette blomsterflor. Rullesømmen er blevet testet, så enkel er den også…

I weekenden blev der lavet gave til en lille dejlig dreng, men da jeg ikke ved om moderen læser med her, bliver det ikke vist frem endnu. Der røg også loge lidt fra lageret til en testmodel, som også kommer med i gaven, da den faktisk lykkedes fint!

]]>
http://froekentina.dk/2013/05/lageret-svinder/feed/ 2
Gul med rådyr! http://froekentina.dk/2012/12/gul-med-radyr/ http://froekentina.dk/2012/12/gul-med-radyr/#comments Thu, 06 Dec 2012 14:54:17 +0000 http://froekentina.dk/?p=721 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Helena fik ny kjole – i gul – ikke en farve, der dominerer ret meget hos os!!! Stoffet er fra Znok design – købt hos Malika og Rosa. Den blev lige dæmpet lidt af brunt tilbehør. Til barnedåb havde Helena … Læs mere ]]> Helena fik ny kjole – i gul – ikke en farve, der dominerer ret meget hos os!!!

Stoffet er fra Znok design – købt hos Malika og Rosa. Den blev lige dæmpet lidt af brunt tilbehør. Til barnedåb havde Helena dog turkise sko med rød blomst på – hun så ikke kedelig ud.

I dag fik vi så lige taget billeder – efter en dag i børnehave. Som man måske fornemmer er hun ikke den nemmeste model! 🙂

Mønstret er et t-shirt mønster fra Ottobre, skåret over under et rådyr og så sat et stykke til som underdel. Jeg undlod elastikken i ærmerne. Den ville også være super kær med rib og lidt rynk ved håndledene…

Der var lige lidt stof og lidt tid på sofaen, hvor mit bækken skulle have lidt ro – og vupti, så var der en hårbøjle, som passede til kjolen. Det var et hit hos den lille frøken Bestemt!

Træææææt pige….

]]>
http://froekentina.dk/2012/12/gul-med-radyr/feed/ 2
Libertykjole og hat http://froekentina.dk/2011/07/libertykjole-og-hat/ http://froekentina.dk/2011/07/libertykjole-og-hat/#comments Wed, 13 Jul 2011 20:11:00 +0000 http://froekentina.dk/2011/07/libertykjole-og-hat/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Nu fik jeg endelig afprøvet min Elsebeth Gynther bog – 2 modeller blev det til. Ved ikke lige om jeg burde linke til nogen, for mange har jo syet dem. JEG er blev inspireret hos Glaphuset, som har lavet en del … Læs mere ]]> Nu fik jeg endelig afprøvet min Elsebeth Gynther bog – 2 modeller blev det til. Ved ikke lige om jeg burde linke til nogen, for mange har jo syet dem. JEG er blev inspireret hos Glaphuset, som har lavet en del modeller!

Stoffet faldt jeg for hos min søde garnpusher – hun gør også i stoffer 🙂
Det er babyfløjl og lommerne er af gamle cowboybukser…

Det ser ud som om frøkenen er glad for sættet 🙂

Pasformen er super! Især på hatten, jeg har ikke lavet den dobbelt da jeg synes stoffet er for kraftigt til en dobbelt solhat.

Knaphullet er så stort så faderen også kan lukke det…
Jeg lavede dem blå, så de fremtrådte lidt som pynt, men de flaner lidt – min mor sagde det ville hjælpe, hvis jeg lagde indlægstråd i eller vlieseline på bagsiden…
Knapperne er betrukket, da jeg synes det var svært at finde enkle grønne knapper i den rigtige farve. Nu mangler jeg bare grønt stof til at sy en sød t-shirt i…
En lille sløjfe må der til – og så kan man se hvad der er bag…
Hatten har dobbelt skygge, så den ser fin ud.. Skråbåndet holder skyggen lidt stiv, så hun faktisk kan se ud…

MEGET glad…måske lidt overgearet – mest fordi jeg tager billeder af hende!

]]>
http://froekentina.dk/2011/07/libertykjole-og-hat/feed/ 2
Uglekjole og super lækre børnetøjs bøger http://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/ http://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/#comments Tue, 28 Dec 2010 20:18:00 +0000 http://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Så fik jeg strikket Helenas uglekjole – og det på bare 5 uger! Jeg startede første søndag i advent og blev færdig 1. juledag – skulle have være færdig den 24. men manglede at lukke halvdelen af kanten af og … Læs mere ]]> Så fik jeg strikket Helenas uglekjole – og det på bare 5 uger! Jeg startede første søndag i advent og blev færdig 1. juledag – skulle have være færdig den 24. men manglede at lukke halvdelen af kanten af og hæfte ender da gæsterne kom! Så måtte hun i en anden kjole 🙂

IMG_2133

Uglekjolen er fra Design Club og er strikket i Duo silke og merino fra samme firma. Både garn og opskrift er købt hos Sommerfuglen da vi var på sommerferie i ´09. Den rigtige farve er på billedet med båndet – som først kom på i dag!

IMG_2150

Uglerne – som jeg ikke synes skal have øjne – kan godt lide det diskrete! men ingen kan se at det er ugler! Det må de så om – jeg kan se det 🙂

IMG_2143

Fra ryggen med fin halvrund knap fra Marens Ribe Broderi og garn,  som er “min” lokale garnpusher i Ribe – virkelig et besøg værd – tror hun har alt til strik, broderi, hækling, patchwork, knipling, orkis og sikkert en masse mere. Hun er virkelig god til at hjælpe uanset hvad man vil spørge om – er der noget jeg har manglet – så vupti, så er det bestilt hjem! KnitPro, Clover strikkemarkører og hvad ved jeg…

IMG_2144

Jeg købte i hvert fald også disse bøger hos Maren i dag – så kan det være jeg kan få lavet lidt mere tøj til pigerne!

IMG_2147

Glæder mig til at få mit syhjørne op at køre – men først skal vi have lavet 1. salen så vi kan rykke soveværelset derop – og så har jeg “mit” hjørne – en tur i IKEA og lidt søm og skruer – så skal der indrettes – kan næsten se det for mig 🙂 Går i gang med 1. salen sidst i januar – håber vi kan rykke op i soveværelset til marts!

Kan netop se at Glaphuset også har den ene af bøgerne – der fås i øvrigt snitmønstre til 8-11 år til samme modeller som i 4-7 år! Hun har lavet nogle søde pludderbukser!

]]>
http://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/feed/ 3
Minnie Mouse kjole http://froekentina.dk/2010/02/minnie-mouse-kjole/ http://froekentina.dk/2010/02/minnie-mouse-kjole/#comments Thu, 11 Feb 2010 22:53:00 +0000 http://froekentina.dk/2010/02/minnie-mouse-kjole/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I morgen er der fastelavn i vuggestue og børnehave… Filippa har (sidste år til fastelavn) bestemt at hun skulle være Minnie Mouse – det har holdt ved… (Hmm.. hvorfor er det så kjolen først er syet nu???) Jeg ville først … Læs mere ]]> I morgen er der fastelavn i vuggestue og børnehave… Filippa har (sidste år til fastelavn) bestemt at hun skulle være Minnie Mouse – det har holdt ved… (Hmm.. hvorfor er det så kjolen først er syet nu???)

Jeg ville først bare lave en enkel udklædningskjole, men da jeg så mønstret til denne synes jeg godt den kunne gå som sommerkjole (med et andet bånd). Så i går aftes og i dag har jeg tegnet mønster af, klippet og syet. Det er TIL TRODS for at hun ikke skal med i morgen – eller vi kunne sende hende afsted uden kjole… Hun har selvfølgelig fået skoldskopper – 2 i mandags og nu er der 40-50 stykker. Men vi krydser fingre for at hun kan komme afsted søndag. Da jeg onsdag forklarede hende at hun nok ikke kom afsted græd hun virkelig og jeg skyndte mig at love at tøjet nok skulle blive klar alligevel!

IMG_0909

Masken er dog ikke klar endnu, har modelleret næse og kinder på den fra den anden dag (http://froekentina.dk/2010/02/fastelavnsmaske/). Jeg brugte papirleret til at modellere på masken – tror det bliver godt! Den skal males i morgen og så skal der sættes ører på hårbøjlen… og måske lige en rød sløjfe.

Jeg har ikke syet ret meget så er faktisk FINT tilfreds… har aldrig lavet wienerlæg og pufærmer… heller ikke tylskørt som er syet fast som underkjole – og det er første gang jeg syr lynlås i. Det har taget LAAAANG tid.. I går aftes og i dag efter arbejde.

Nu glæder jeg mig bare til i morgen tidlig, hvor hun skal prøve den..

]]>
http://froekentina.dk/2010/02/minnie-mouse-kjole/feed/ 4