bomuld – Frøken Tina https://froekentina.dk Sun, 17 Jul 2016 09:20:56 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.29 Sigurds Raglantrøje https://froekentina.dk/2013/11/sigurds-raglantroje/ https://froekentina.dk/2013/11/sigurds-raglantroje/#comments Mon, 11 Nov 2013 12:49:29 +0000 http://froekentina.dk/?p=1395 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Jeg har bare ikke fået blogget meget den sidste tid. Jeg har prioriteret anderledes og humøret har været dårligt i sidste uge, og der ved jeg at jeg lige skal hive “stikket” ud, hvis jeg har muligheden. Så jeg brugte … Læs mere ]]> sigurds striktrøje 03

Jeg har bare ikke fået blogget meget den sidste tid. Jeg har prioriteret anderledes og humøret har været dårligt i sidste uge, og der ved jeg at jeg lige skal hive “stikket” ud, hvis jeg har muligheden. Så jeg brugte dagene på strik, tv, hygge med børnene og ellers ikke meget. Det er bestemt en af fordelene ved at være på barsel.

Så jeg har fundet et par ting at blogge, som dog har været vist på instagram. Blusen her til Sigurd er fra babyhæfte 02 af Lene holm Samsøe. Babystrik på pind 3,5-4. Den er strikket i koksgrå Duo fra Sandnes Garn – uld/bomuld. Som sædvanligt købt hos den sødeste garnpusher – Maren i Ribe. Der er altid hjælp at få, sød betjening og et kæmpe udvalg. Hvad mere kan man ønske sig?!

Blusen er strikket i 9 måneder og bare forlænget lidt. Nogle gange tænker jeg at de babyer, der bliver strikket til i strikkeopskrifterne er kæmpebabyer. Sigurds mål passede faktisk til 6 måneders opskriften. og 12 måneders opskriftens overvidde var 12! cm større end ham. Han var 9 måneder da jeg begyndte at strikke den og det tog et par uger.

Sigurds striktrøje

 

Ender blev hæftet med film og varm kakao. På dette billede ses vrangen, og den synes jeg faktisk også var rigtig rigtig fin.

Blusen er så meget et hit. Anvendelig, klædelig og nem at tage af og på samt dejlig blød.

Sigurds striktrøje 02

 

Knappen skulle faktisk sidde bagpå, men da blusen er helt ens for og bag, bestemmer man jo selv. Jeg fik endelig brugt en af de lidt større knapper jeg en gang fandt i panduro.

Jeg tror bestemt ikke det er sidste gang jeg strikker Raglas Raglan. Dejligt nemt mønster, strikket oppefra. Jeg synes der er lidt brynje over strukturen??! Jeg strikkede i øvrigt ærmerne rundt i stedet for frem og tilbage. Det synes jeg var nemmere.

 

]]>
https://froekentina.dk/2013/11/sigurds-raglantroje/feed/ 8
Livets store spørgsmål….. https://froekentina.dk/2013/08/livets-store-sporgsmal/ https://froekentina.dk/2013/08/livets-store-sporgsmal/#comments Tue, 27 Aug 2013 20:33:47 +0000 http://froekentina.dk/?p=1293 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Altså nogle gange når man er kreativ har man et billede i hovedet af det færdige projekt. Andre gange finder man ud af det undervejs. Og – lad os nu bare erkende det – andre gange ændres processen undervejs, frivilligt … Læs mere ]]> image

Altså nogle gange når man er kreativ har man et billede i hovedet af det færdige projekt.
Andre gange finder man ud af det undervejs.
Og – lad os nu bare erkende det – andre gange ændres processen undervejs, frivilligt eller ufrivilligt…

Jeg har i mange år, drømt om et super romantisk hjemmelavet vattæppe. Nu er det snart færdigt…. Jeg mangler at quilte det. Kan bare ikke finde ud af om det skal håndquiltes eller maskinquiltes.
Ej heller ved jeg om det skal være diagonalt eller bare i tilfældigt mønster ( hvorfor er jeg så glad for “tilfældigt” når jeg har en klar mening om, hvordan dét er)…..
Nu må vi se, hvad der sker…

]]>
https://froekentina.dk/2013/08/livets-store-sporgsmal/feed/ 2
100% sommerkjole https://froekentina.dk/2013/07/100-sommerkjole/ https://froekentina.dk/2013/07/100-sommerkjole/#comments Sun, 14 Jul 2013 17:00:34 +0000 http://froekentina.dk/?p=1236 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I dette fantastiske stof er det nemt at sy en fin kjole. Stoffet er alm bomuld fra Den sædvanlige børnestofsside… Jeg har brugt den nederste del af borten og skåret lidt af, så det passede med oplægning. Rullekant foroven da … Læs mere ]]> image

I dette fantastiske stof er det nemt at sy en fin kjole. Stoffet er alm bomuld fra Den sædvanlige børnestofsside
Jeg har brugt den nederste del af borten og skåret lidt af, så det passede med oplægning.

image

Rullekant foroven da den ingenting fylder. Smocksyning lavet på min helt almindelige symaskine med vandret spole. Stinglængde 4 og ikke for høj overtrådsspænding da undertråden skal kunne glide.
Undertråd er tynd elastiktråd som vindes STRAMT op på spolen.

image

Jeg syr en omgang ca 1 cm nede fra kanten, derefter skråt jeg den ud til en trykfods afstand fra den første omgang og så bare derud af i spiral til der ikke er mere undertråd… Eller sålænge ønskes. Her var det 2,5 spole…

image

Resterne blev brugt til en bøllehat fra stof2000, foerstoffet er genbrug fra en kjole min mor havde på til bryllup for mindst 15 år siden, tror faktisk det er 20 år siden…

image

Lidt bånd og blonde…

image

Den er vendbar og barnet er eftermiddagstræt…

]]>
https://froekentina.dk/2013/07/100-sommerkjole/feed/ 3
Kært barn har mange navne…. Føl, skrædder skinke, hest… https://froekentina.dk/2013/05/kaert-barn-har-mange-navne-fol-skraedder-skinke-hest/ https://froekentina.dk/2013/05/kaert-barn-har-mange-navne-fol-skraedder-skinke-hest/#comments Fri, 31 May 2013 15:04:53 +0000 http://froekentina.dk/?p=1114 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Hvad er dette? Det er en gave til min mor…. Som tak for mønstervægte hun har lavet til mig for noget tid siden og bare fordi hun sikkert også kan bruge sådan en… Og hvad er sådan en, så? Det … Læs mere ]]> image

Hvad er dette? Det er en gave til min mor…. Som tak for mønstervægte hun har lavet til mig for noget tid siden og bare fordi hun sikkert også kan bruge sådan en…

Og hvad er sådan en, så? Det er en “dims” til at presse kurvede sømme over….
Skulder eller lignende. Lavet i uld på den ene side og bomuld på den anden, fyldt med MEGET savsmuld..

Min mor gættede hurtigt hvad det var og nu er jeg spændt på testen…

DIY er fundet på denne skønne blog.

]]>
https://froekentina.dk/2013/05/kaert-barn-har-mange-navne-fol-skraedder-skinke-hest/feed/ 4
Filippas frakke https://froekentina.dk/2013/05/filippas-frakke/ https://froekentina.dk/2013/05/filippas-frakke/#comments Wed, 29 May 2013 07:40:24 +0000 http://froekentina.dk/?p=1092 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Da lillesøster fik en hjemmesyet jakke, skulle Filippa selvfølgelig også have en… Vi gik på stofjagt – jeg var sikker på den skulle være klassisk, evt. mørk blå, da hun godt kan lide ensfarvet og elsker blå. Jakken lagde totalt … Læs mere ]]> Da lillesøster fik en hjemmesyet jakke, skulle Filippa selvfølgelig også have en… Vi gik på stofjagt – jeg var sikker på den skulle være klassisk, evt. mørk blå, da hun godt kan lide ensfarvet og elsker blå. Jakken lagde totalt op til at blive syet i mørkeblå – synes jeg. Filippa valgte dette bomuldspoplin i stof2000. Foret fik så lidt farve på, så den ikke blev alt for kedelig – da moren synes den blev lige neutral nok til en pige på 8 år.

Filippas sommerfrakke

Mønstret er fra Ottobre 1/2013 Passenger trenchcoat i str. 140. Jeg udelod bånd og stropper på ærmerne, da jeg synes den blev lidt for pyntet. Det var Filippa heldigvis helt enig i.

Set bagfra - synes snittet passer meget fint til Fili

At finde knapper var en udfordring, for de skulle passe til foeret, som også blev brugt på undersiden af kravestand og krave. Desuden lavede jeg en lille flad tittekant mellem forstykker og belægning, således at den jadegrønne farve også lige blev flashet på ydersiden.

lommer, knapper, tittekant og bindebånd

Knapperne er kokosknapper med noget maling, som skal ligne emalje, men det er det altså ikke. Købt hos min lokale garn, stof og brodeributik i Ribe.

Her ses hvordan kraven ser ud, hvis den bliver rejst..

 

Og hvorledes jakken ser ud inden i...

Den har – ligesom Helenas jakke – været lærerig at sy. Jeg synes det er skønt at sy overtøj, som er lidt mere detaljeret, men som også bliver brugt mere end bare en t-shirt. Ottobre mønstrene passer fint til mine syevner og til mine piger!

 

]]>
https://froekentina.dk/2013/05/filippas-frakke/feed/ 3
Sommerfuglejakke fra Ottobre Design https://froekentina.dk/2013/05/sommerfuglejakke-fra-ottobre-design/ https://froekentina.dk/2013/05/sommerfuglejakke-fra-ottobre-design/#comments Sun, 12 May 2013 09:25:42 +0000 http://froekentina.dk/?p=1040 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Sidste år begyndte jeg at abonnere på Ottobre Design, men inden da købte jeg et blad hos Malika & Rosa i forbindelse med noget jersey, hvor der var den sødeste t-shirt (som jeg dog ikke har syet endnu, da stoffet blev til … Læs mere ]]> Sidste år begyndte jeg at abonnere på Ottobre Design, men inden da købte jeg et blad hos Malika & Rosa i forbindelse med noget jersey, hvor der var den sødeste t-shirt (som jeg dog ikke har syet endnu, da stoffet blev til en anden t-shirt fra bladet).

Der var desuden en sommerjakke i det sødeste sommerfugle-camouflage mønstrede stof. Moderen var solgt og det var Helena også! Den vilde jagt begyndte og yderstoffet fandt jeg i tyskland på denne side, foret på Ottobres etsy-store, resten er købt hos Maren i Ribe, mønstret er fra Ottobre Design 1/2012 – butterfly camouflage jacket.

Sommerfuglestoffet er bomuldspoplin fra Hilco. Foeret er også poplin.

 

 

Sådan ser foret ud...

 

Her efter barnedåb og fødselsdag fik jeg syet den, så den var klar til forår… Det tog en uge inkl. mønstertegning, klipning og syning. Det voldte mig store problemer med ærmerne, da foret skulle sys i – jeg var næsten klar til at sælge symaskinerne – men Maren kom mig til undsætning – se her hvordan!

på trambolinen...

Lommerne er dejlig store – med knapper, syet med en strimmel mellem lommeforstykket og jakken, så der er god plads til hænderne. Hver lomme består af 5 stykker stof – og jeg lærte at bruge mønsterkalkerpapir for at afmærke lommerne præcist. og så ri inden jeg hæftede dem fast på jakken.

Jakken er et hit hos både Helena og mig – den er såååå fin til hende – og hun elsker snorestopperne og at hun selv kan knappe den – knaphullerne er lavet så store, så hun NEMT kan knappe i og op…

Detaljer...

 

bare fordi det var SÅ sjovt at lege med model...

Der er løbegang ved taljen og forneden, begge med elastik og snorestopper inden i jakken…

på cykel...

Det var første gang jeg syede noget så avanceret – krave, foer på den måde og alle detaljerne… Nu går jeg i gang med Filippas jakke…

]]>
https://froekentina.dk/2013/05/sommerfuglejakke-fra-ottobre-design/feed/ 2
Sådan sætter man nemt elastikkanter på – uden at stikke sig! https://froekentina.dk/2013/04/sadan-saetter-man-nemt-elastikkanter-pa-uden-at-stikke-sig/ https://froekentina.dk/2013/04/sadan-saetter-man-nemt-elastikkanter-pa-uden-at-stikke-sig/#comments Tue, 16 Apr 2013 21:06:28 +0000 http://froekentina.dk/?p=947 #followform { padding-top:5px; text-align:left; }   Kender du det med at man skal sætte en rynket kant fast til et ikke rynket stykke stof? Elastikken driller, det er svært at sidde med alene og man får stukket sig i fingrene. Rynkerne bliver ikke fordelt pænt … Læs mere ]]>  

Kender du det med at man skal sætte en rynket kant fast til et ikke rynket stykke stof? Elastikken driller, det er svært at sidde med alene og man får stukket sig i fingrene. Rynkerne bliver ikke fordelt pænt og man strækker sine fingre helt af led….

Her er en nem løsning – nogle kender den måske, men hvis ikke, så er ideen hermed videregivet 🙂

 

Træk kanten med elastik på et glas eller lignende - med sømrummet lidt op over kanten af glasset

 

træk ærmet (eller hvad du nu har) ud over det første stykke.

Så er det bare at placere nålene (hold øje med dine tilpasningsmærker)

Når du er færdig tager du glasset ud og så ind til symaskinen...

Det, der tager længst tid, er faktisk at finde et passende glas eller vase eller kande eller hvad der nu lige kan passe til omkredsen af den pågældende kant.

INGEN huller i fingrene – rynkerne jævnt fordelt, hurtigt og nemt 🙂

Da dette kun var til en hjælpesyning inden jeg skal sy foer i jakken, så den bliver først vist frem senere…

 

 

 

 

 

]]>
https://froekentina.dk/2013/04/sadan-saetter-man-nemt-elastikkanter-pa-uden-at-stikke-sig/feed/ 2
SFO blæksprutte https://froekentina.dk/2013/02/sfo-blaeksprutte/ https://froekentina.dk/2013/02/sfo-blaeksprutte/#respond Wed, 20 Feb 2013 16:34:09 +0000 http://froekentina.dk/?p=890 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I SFO’en på Filippas skole er der en “blæksprutte”. Det er den pædagog, som noterer hvilke børn, der bliver hentet. Vedkommende har haft en lamineret blæksprutte på tøjet, så alle kunne se, hvem dagens sprutte var. Før jul gik den … Læs mere ]]> image

I SFO’en på Filippas skole er der en “blæksprutte”. Det er den pædagog, som noterer hvilke børn, der bliver hentet. Vedkommende har haft en lamineret blæksprutte på tøjet, så alle kunne se, hvem dagens sprutte var.

Før jul gik den dog i stykker og jeg havde i sjov sagt at de da skulle have en hæklet en.. i går fik jeg så lavet ham her. Hans ene fangarm vil dog ikke krølle op, har ellers dampet ham osv…  Der er sat en sikkerhedsnål fast bagpå så den kan sidde fast på tøjet..

 

]]>
https://froekentina.dk/2013/02/sfo-blaeksprutte/feed/ 0
Hjemmesyet voksi, sleepy eller ? https://froekentina.dk/2012/09/hjemmesyet-voksi-sleepy-eller/ https://froekentina.dk/2012/09/hjemmesyet-voksi-sleepy-eller/#comments Wed, 19 Sep 2012 08:13:10 +0000 http://froekentina.dk/?p=626 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Da min meget gode veninde fortalte at hun ventede sig, fik jeg lov at sy en voksipose (look a like). En kollega og veninde havde mønster til den, så det lånte jeg. Den er inspireret af en opskrift fra nettet, … Læs mere ]]>

Voksi med dukke Sille i..

Da min meget gode veninde fortalte at hun ventede sig, fik jeg lov at sy en voksipose (look a like). En kollega og veninde havde mønster til den, så det lånte jeg. Den er inspireret af en opskrift fra nettet, men jeg ved ikke hvor…. Men hvis man søger på google kommer der mange hits.

Med snører til at lukke med

Yderstof er i marineblå babyfløjl. Inderstoffet i bomuld med stjerner fra Malika og Rosa.

med trykknapper der, hvor dynen tages ud/ind - og hvis man vil have bundplade i

Jeg har syet tittekant i sammensyningen da stoffernes farve ikke var så fin helt op af hinanden og det gav også et lidt mere proffesionelt udtryk.

Med tittekant/pipingbånd og tag

Jeg syede også en lille pude i hvid/stjernestof til at lægge i.

Nu håber jeg bare min lille ynglingsdreng bliver glad for posen til vinter 🙂

Godt lukket inde...

]]>
https://froekentina.dk/2012/09/hjemmesyet-voksi-sleepy-eller/feed/ 1
Posebukser i lyserød Liberty https://froekentina.dk/2012/09/posebukser-i-lyserod-liberty/ https://froekentina.dk/2012/09/posebukser-i-lyserod-liberty/#comments Sun, 16 Sep 2012 09:26:29 +0000 http://froekentina.dk/?p=621 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Disse bukser blev syet for en måneds tid siden, da jeg købte en brugt overlocker 🙂 De har været brugt mange gange.. egentlig er det en Elsebeth Günther model jeg bare har gjort noget længere og syet i noget tyndere … Læs mere ]]> image

Disse bukser blev syet for en måneds tid siden, da jeg købte en brugt overlocker 🙂 De har været brugt mange gange.. egentlig er det en Elsebeth Günther model jeg bare har gjort noget længere og syet i noget tyndere stof. Der blev også lagt mere vidde ind i benene, så de posede lidt mere.

image

Modellen er ikke til at stille sig fint op som mange andre blogkvinders søde poder, men så må man jo fange hende som hun vil…

]]>
https://froekentina.dk/2012/09/posebukser-i-lyserod-liberty/feed/ 1