jul – Frøken Tina https://froekentina.dk Sun, 17 Jul 2016 09:20:56 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.29 Jeg er her stadig… https://froekentina.dk/2015/12/jeg-er-her-stadig/ https://froekentina.dk/2015/12/jeg-er-her-stadig/#respond Sat, 26 Dec 2015 08:52:19 +0000 http://froekentina.dk/?p=1779 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } så er her jul og det er blevet 2015. Et år uden indlæg på bloggen… Hvad er der sket?? Jeg tror faktisk bare der kom et liv på tværs! Et par hårde år efter gården blev solgt og vi har … Læs mere ]]> Sigurd foran træet og set halvfærdige tæppe :-)

Sigurd foran træet og set halvfærdige tæppe 🙂

så er her jul og det er blevet 2015. Et år uden indlæg på bloggen… Hvad er der sket??

Jeg tror faktisk bare der kom et liv på tværs! Et par hårde år efter gården blev solgt og vi har skulle finde os selv og vores familie igen! En konkurs er en hård og lang omgang. Når man ydermere bor på gården og dermed også mister sit hjem er det et ekstra brud på hele ens tryghed!

Nu er vi kommet på den anden side…. Vi har fundet en ny base, vores gået hus, en lille ejendom med lidt jord til! Bare 3 ha. Her er hyggeligt, pænt og ordentligt og det er vores!

Her er have, her er en dejlig stue og værelser ovenpå. Her bliver plads til symaskine, strik, rok og perleværksted!!

Åh, hvor er det skønt!

Vi har lige holdt vores første jul her, efter at have overtaget den 1. December…juletræstæppet er halvvejs, men i brug!!

]]>
https://froekentina.dk/2015/12/jeg-er-her-stadig/feed/ 0
Leopardbuksedragt https://froekentina.dk/2013/12/leopardbuksedragt-2/ https://froekentina.dk/2013/12/leopardbuksedragt-2/#comments Thu, 26 Dec 2013 14:16:48 +0000 http://froekentina.dk/?p=1671 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Moderne med udvendig lynlås, buksedragt og leoprintet jersey. Syet til Filippa 1. Juledag. Den er syet efter mønster fra stof 2000. Dog “model D”, hvor den synlige lynlås er bagi og noget længere end i mønstret. Str. 128/140 da hun … Læs mere ]]> image

Moderne med udvendig lynlås, buksedragt og leoprintet jersey. Syet til Filippa 1. Juledag.

image

Den er syet efter mønster fra stof 2000. Dog “model D”, hvor den synlige lynlås er bagi og noget længere end i mønstret.
Str. 128/140 da hun er en slank og lang pige 🙂

image

Med løst hår…

image

image

Små stiklommer med skrå kant. De nemmeste lommer at sy!

image

Jeg havde heldigvis et brunt fløjsbånd liggende! Det passede lige til løbegangen.

image

Og så med den nye “pelsvest” var hun klar til julefrokost

image

Ok mønster, men med fejl i… Såå træls. Især, hvis man ikke havde syet lommer før.

Jerseyen har jeg købt 10 m hjem af. Den er 180 cm bred Jeg sælger af den i min lille biks HØNEMOR. Prisen er 149 kr mesteren inkl moms.

]]>
https://froekentina.dk/2013/12/leopardbuksedragt-2/feed/ 9
Årets juledekorationer og adventskrans https://froekentina.dk/2013/12/arets-juledekorationer-og-adventskrans/ https://froekentina.dk/2013/12/arets-juledekorationer-og-adventskrans/#comments Mon, 02 Dec 2013 08:53:47 +0000 http://froekentina.dk/?p=1568 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I år lavede vi juledekorationer sammen med mormor. En uge før 1. Søndag i advent, så vi var i god tid! Lørdag stod den på skovtur, hvor vi samlede kogler og mos. Jeg skulle bruge pudemos, men endte med at … Læs mere ]]> I år lavede vi juledekorationer sammen med mormor. En uge før 1. Søndag i advent, så vi var i god tid!
Lørdag stod den på skovtur, hvor vi samlede kogler og mos. Jeg skulle bruge pudemos, men endte med at måtte bruge mos fra taget…

image

Der er også gran, blød enebær og kaprifolie og lidt sølvspray og glimmer!

image

Adventskransen er lavet på oasiskrans, så nosset skulle holde pænt grønt. Tallene er købt sidste år i Rema1000.

image

Filippa havde fået et kalenderlys af mormor, så de hjalp hinanden med Filippas dekoration! Gran, kogler og guld!

image

Helena ville også gerne have et kalenderlys, så hun valgte et med lyserød og lilla. En god stilforvirret blanding i år….
Gran, ene, kogler, sølvsløjfe og engle…
Jeg plejer at hælde til kun guld eller kun sølv, men i år, blev det både og. Og ved I hvad, det er så hyggeligt med al den nedtællingen. Uanset farven…

I går lå der brev fra nissen, sammen med to små gaver. Vi har simpelthen fået ny nisse! En ung nisse, som ikke kunne finde pigernes kalendere, så de måtte lægge dem klar. Og så stod der den kunne lide at drille! Ja tak…
I går, mens vi gik tur, var der byttet rundt på indholdet i to køkkenskuffer. Tilfældigvis dem, som har samme bredde.

I morges lå der grødris på gulvet, på spisebordet og foran pakkekalenderne. Sukkeret i skålen var skiftet ud med kanelsukker…

Det er en værre nisse, og Helena ELSKER det. Filippa tror vist stadig på det, men er liidt kritisk, så vi skal vist være kreative!

Har planer om rød mælk en af dagene og madder i madpakken, der er stukket ud, som juletræer en dag. Spiseligt glimmer i havregrynene…

Flere forslag modtages gerne! Så tror jeg faktisk jeg vil lave en samlet oversigt over nissedrilleideer her på bloggen!

]]>
https://froekentina.dk/2013/12/arets-juledekorationer-og-adventskrans/feed/ 4
Min julegave… https://froekentina.dk/2011/01/min-julegave/ https://froekentina.dk/2011/01/min-julegave/#comments Wed, 05 Jan 2011 17:34:00 +0000 http://froekentina.dk/2011/01/min-julegave/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Her er min julegave fra min søde dejlige mand! Måske fordi han synes det er kedeligt når jeg sidder på kontoret ved den stationære! Så nu blogger jeg fra min lille HP netbook! Nu kan jeg blogge siddende i sofaen … Læs mere ]]> Her er min julegave fra min søde dejlige mand!
Måske fordi han synes det er kedeligt når jeg sidder på kontoret ved den stationære!
Så nu blogger jeg fra min lille HP netbook!
Nu kan jeg blogge siddende i sofaen – tage opskrifter med i køkkenet – have DIY’s ved sybordet osv… HVOR fedt er det lige…
Han vidste jeg ønskede mig den i lyserød, men i butikken havde de en rød-brun – og så mente han det nok var den! Nu er den byttet til en PINK!
]]>
https://froekentina.dk/2011/01/min-julegave/feed/ 2
Mette Blomsterbergs brunkager fortjener et noget forsinket indlæg! https://froekentina.dk/2011/01/mette-blomsterbergs-brunkager-fortjener-et-noget-forsinket-indlaeg/ https://froekentina.dk/2011/01/mette-blomsterbergs-brunkager-fortjener-et-noget-forsinket-indlaeg/#comments Tue, 04 Jan 2011 14:57:00 +0000 http://froekentina.dk/2011/01/mette-blomsterbergs-brunkager-fortjener-et-noget-forsinket-indlaeg/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Selv om vi nu er over julen og I alle sikkert ikke lige savner den allerede, så fortjener Fru Blomsterbergs brunkager altså at blive skamrost! Jeg har ellers altid bagt den der er på Dr. Oetkers potaskeposer! Og de er … Læs mere ]]> Selv om vi nu er over julen og I alle sikkert ikke lige savner den allerede, så fortjener Fru Blomsterbergs brunkager altså at blive skamrost!

Jeg har ellers altid bagt den der er på Dr. Oetkers potaskeposer! Og de er ikke ringe. I år fik jeg dog varmet smør, sirup mm for meget, så smørret skilte fra da dejen stivnede! En dobbelt portion forstås! Det er nemlig godt at give i værtindegave. Jeg har også altid holdt på at kagerne skulle være runde! Eller noget der nærmede sig!

 

IMG_2097

Jeg skulle altså lave en ny portion dej, og min mor havde smagt ovenstående hos en veninde! Jeg havde massere af pistacier fra Sicilien i køkkenskabet, så jeg gik i gang.. Og fulgte opskriften slavisk! Nøj, hvor er de dekorative (pistacier), lækre rustikke (firkantede) og de smager vidunderligt (HELE mandler, pistacier og godt med pomerans!)

IMG_2098

Helena og far deler en nybagt brunkage 🙂

IMG_2101

]]>
https://froekentina.dk/2011/01/mette-blomsterbergs-brunkager-fortjener-et-noget-forsinket-indlaeg/feed/ 4
Uglekjole og super lækre børnetøjs bøger https://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/ https://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/#comments Tue, 28 Dec 2010 20:18:00 +0000 http://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Så fik jeg strikket Helenas uglekjole – og det på bare 5 uger! Jeg startede første søndag i advent og blev færdig 1. juledag – skulle have være færdig den 24. men manglede at lukke halvdelen af kanten af og … Læs mere ]]> Så fik jeg strikket Helenas uglekjole – og det på bare 5 uger! Jeg startede første søndag i advent og blev færdig 1. juledag – skulle have være færdig den 24. men manglede at lukke halvdelen af kanten af og hæfte ender da gæsterne kom! Så måtte hun i en anden kjole 🙂

IMG_2133

Uglekjolen er fra Design Club og er strikket i Duo silke og merino fra samme firma. Både garn og opskrift er købt hos Sommerfuglen da vi var på sommerferie i ´09. Den rigtige farve er på billedet med båndet – som først kom på i dag!

IMG_2150

Uglerne – som jeg ikke synes skal have øjne – kan godt lide det diskrete! men ingen kan se at det er ugler! Det må de så om – jeg kan se det 🙂

IMG_2143

Fra ryggen med fin halvrund knap fra Marens Ribe Broderi og garn,  som er “min” lokale garnpusher i Ribe – virkelig et besøg værd – tror hun har alt til strik, broderi, hækling, patchwork, knipling, orkis og sikkert en masse mere. Hun er virkelig god til at hjælpe uanset hvad man vil spørge om – er der noget jeg har manglet – så vupti, så er det bestilt hjem! KnitPro, Clover strikkemarkører og hvad ved jeg…

IMG_2144

Jeg købte i hvert fald også disse bøger hos Maren i dag – så kan det være jeg kan få lavet lidt mere tøj til pigerne!

IMG_2147

Glæder mig til at få mit syhjørne op at køre – men først skal vi have lavet 1. salen så vi kan rykke soveværelset derop – og så har jeg “mit” hjørne – en tur i IKEA og lidt søm og skruer – så skal der indrettes – kan næsten se det for mig 🙂 Går i gang med 1. salen sidst i januar – håber vi kan rykke op i soveværelset til marts!

Kan netop se at Glaphuset også har den ene af bøgerne – der fås i øvrigt snitmønstre til 8-11 år til samme modeller som i 4-7 år! Hun har lavet nogle søde pludderbukser!

]]>
https://froekentina.dk/2010/12/uglekjole-og-super-laekre-bornetojs-boger/feed/ 3