haveentré – Frøken Tina https://froekentina.dk Sun, 17 Jul 2016 09:20:56 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.29 Paradisæbler på dagen… https://froekentina.dk/2011/08/paradisaebler-pa-dagen/ https://froekentina.dk/2011/08/paradisaebler-pa-dagen/#comments Sun, 21 Aug 2011 09:55:00 +0000 http://froekentina.dk/2011/08/paradisaebler-pa-dagen/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Disse lækre røde paradisæbler er fra træet vi fik i bryllupsgave af vores naboer. Jeg har plukket dem i dag, til at lave gele af. Det er vores bryllupsdag, så det er ret godt ramt! Sendt fra min HTC-telefon]]>

Disse lækre røde paradisæbler er fra træet vi fik i bryllupsgave af vores naboer. Jeg har plukket dem i dag, til at lave gele af. Det er vores bryllupsdag, så det er ret godt ramt!

Sendt fra min HTC-telefon

]]>
https://froekentina.dk/2011/08/paradisaebler-pa-dagen/feed/ 1
Jul i juli https://froekentina.dk/2011/07/jul-i-juli/ https://froekentina.dk/2011/07/jul-i-juli/#comments Tue, 05 Jul 2011 22:50:00 +0000 http://froekentina.dk/2011/07/jul-i-juli/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Mon dette er det ultimative tegn på klimaændringer eller skal jeg bare have pengene tilbage på planteskolen? Det er da lidt ironisk at min julerose er begyndt at blomstre her i julen – nå nej juli.. den vil nu hedde … Læs mere ]]>

Mon dette er det ultimative tegn på klimaændringer eller skal jeg bare have pengene tilbage på planteskolen?
Det er da lidt ironisk at min julerose er begyndt at blomstre her i julen – nå nej juli.. den vil nu hedde en Julirose!

Sendt fra min HTC-telefon

]]>
https://froekentina.dk/2011/07/jul-i-juli/feed/ 3
Udendørs entré https://froekentina.dk/2011/05/udendors-entre/ https://froekentina.dk/2011/05/udendors-entre/#respond Wed, 11 May 2011 16:30:00 +0000 http://froekentina.dk/2011/05/udendors-entre/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I dag blev det også til et ryk i haven – tilmed mens jeg var på arbejde! Vi havde maskinstationen til at komme og grave ud til sandbed til den store terasse foran huset. Huset er stuehus til en kvæggård, … Læs mere ]]> I dag blev det også til et ryk i haven – tilmed mens jeg var på arbejde!

Vi havde maskinstationen til at komme og grave ud til sandbed til den store terasse foran huset.

Huset er stuehus til en kvæggård, men har desværre ikke megen charme som landbohus… Vi prøver at lave haven så den både passer til huset, men så den især gør det hyggeligt! Desuden overvejer jeg at male udhænget hvidt…

I morges inden jeg kørte på arbejde så det sådan her ud… (alt “pynten” er stadig levn fra “fortiden”).

IMG_2587

Set fra parkeringsarealet ind i den udendørs entré.

IMG_2588

Langs hæk og hus…

IMG_2589

Foran huset…

Og i eftermiddags da jeg kom hjem så det sådan her ud… Ikke den store ændring her – der var bare målt ud til bedene… der kommer 2 bede til højre – et på hver side af døren til den gamle kostald, hvor goldkøerne går i dag – og hvor vi først har en lille gang og bryggers med vaskerum. Bedene skal være der hvor den grønne slange ligger dobbelt og der, hvor cyklerne står. Garagen skal pilles ned og der skal være en sti om til haven bagved huset. Der skal nok noget hegn op, da vinden ellers vil få god fart på ind i mellem stald og hus.

Der hvor Nora – hunden – står skal der være fliser.

Helena står på flisearealet ved pinden til et af bedene. Det var tegnet ind som et lige bed langs hækken, men lavede det til en vinkel – nu synes jeg dog det er temmlig stort, så måske jeg skal ændre det igen???

Her er fin formiddagssol og tidlig eftermiddagssol.

IMG_2596

Foran huset til aften… Det er nordsiden af huset, men her er morgensol og aftensol…

Her ses beddet som egentlig ikke skulle vinkle ind mod døren, men bare være på langs med hækken. Det bliver alligevel pænt stort…

IMG_2598IMG_2597

Hele stykket langs huset skal være fliser med 2 bede langs hus og 1 ud mod den kommende græsplæne. Desværre kommer der lige 2 brønde i midten… Vi kendte kun til den ene…. Øv.

Vi får vist rigeligt vind de næste år. Vi bor kun 5-10 km fra diget ved vadehavet, så pænt meget vind…

Jeg tror vi laver beddet op af huset hvidt, det store rosa og så de to små ved stalden i lilla, blå og hvide farver…

MEGA projekt – glæder mig til der kommer fliser på – så har vi måske lidt mindre sand i haven… Og så kan jeg plante beddene til!

]]>
https://froekentina.dk/2011/05/udendors-entre/feed/ 0
Vores nye have… https://froekentina.dk/2011/04/vores-nye-have%e2%80%a6/ https://froekentina.dk/2011/04/vores-nye-have%e2%80%a6/#comments Wed, 27 Apr 2011 07:47:00 +0000 http://froekentina.dk/2011/04/vores-nye-have%e2%80%a6/ #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Efter vi er flyttet på gården vil jeg gerne hurtigt i gang med en dejlig have! Jeg har haft have før, men da jeg har boet til leje, har det været småt med de store anlæg og formændringer. På grund … Læs mere ]]> Efter vi er flyttet på gården vil jeg gerne hurtigt i gang med en dejlig have!
Jeg har haft have før, men da jeg har boet til leje, har det været småt med de store anlæg og formændringer. På grund af min manglende erfaring, iver for at komme godt fra start og nogle “forhindringer” i området jeg ikke kunne passe ind, bestemte jeg mig for at konsultere en havearkitekt. Vi fik fat i Lilly Ravn fra Havearkitektgruppen, som først var herude i et par timer og snakke om alle mine mange mærkelige ønsker. Hun tegnede denne skitse, som vi er meget glade for! Det var rigtig dejligt at der kom plads til næsten alle ønsker – der var mange – og der er taget hensyn til at den skal kunne passes og være overkommelig!
Da det kun er mig, der rigtig er haveinteresseret, og jeg har vel og mærke en del andre interesser også – og mit job og ikke mindst børnene, så måtte en del af haven godt være rimelig ekstensiv. Men plads til hjemmeavl, leg og brug af haven for alle i familien.
IMG_2512
Vi deler den op i 2 store dele – til venstre har vi haven omkring huset i midten – og til højre den ydre have… Hele arealet er vel 2500-3000 kvm – de to streger ned midt gennem haven er vejene ind til og udenom kostalden (en af udfordringerne!).
I år koncentrerer vi os om “forhaven og parkeringsarealet”. Planen er så at vi til efteråret skal plante læhegn/skoven som giver rammen i den ydre have.
IMG_2513
I sidste uge ryddede vi træerne i den “gamle” forhave – og i går begyndte jeg at plante bøgehæk til at indramme parkeringsarealet. Vi fortsætter i dag…. 62,5 m dobbeltrækket hæk. Heldigvis er planterne pæne. Har købt 3 årige hækplanter i str. 50-80 cm – de er heldigvis nærmere 80 end 50.
Tilsidst et par billeder fra i går…
IMG_2509IMG_2508
IMG_2510

]]>
https://froekentina.dk/2011/04/vores-nye-have%e2%80%a6/feed/ 2