bluse – Frøken Tina https://froekentina.dk Sun, 17 Jul 2016 09:20:56 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.29 Bluse til min veninde https://froekentina.dk/2014/02/bluse-til-min-veninde/ https://froekentina.dk/2014/02/bluse-til-min-veninde/#comments Sat, 22 Feb 2014 07:23:04 +0000 http://froekentina.dk/?p=1717 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Denne bluse har jeg i går syet til min veninde, som fødselsdagsgave. Den er syet i viscosejersey fra Hertz. Super kvalitet! Farven er lidt mere turkis end billedet. Den er lavet med et bredt læg foran, som er syet om … Læs mere ]]> image

Denne bluse har jeg i går syet til min veninde, som fødselsdagsgave.
Den er syet i viscosejersey fra Hertz. Super kvalitet!
Farven er lidt mere turkis end billedet.

image

Den er lavet med et bredt læg foran, som er syet om på vrangen og syet fast til belægningen. Jeg synes det giver en flot effekt – og så giver det plads til hendes voksende mave. Den er dog stadig taljeret. Det er ikke en ventebluse, men håber den kan bruges.

image

Det var ikke helt til at gennemskue, resultatet, da jeg klippede forstykket…

image

Modellen er fra Burda 2/2013

]]>
https://froekentina.dk/2014/02/bluse-til-min-veninde/feed/ 7
T-shirt fra HØNEMOR https://froekentina.dk/2014/01/t-shirt-fra-honemor/ https://froekentina.dk/2014/01/t-shirt-fra-honemor/#comments Sun, 19 Jan 2014 12:44:42 +0000 http://froekentina.dk/?p=1706 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Denne t-shirt er syet på bestilling til en lille pige i str. 104. Jeg mangler endnu at få min vævede mærker fra IKAST etiket. Glæder mig så meget… Den er oplagt at have på, hvis man skal lære sangen “I … Læs mere ]]> image

Denne t-shirt er syet på bestilling til en lille pige i str. 104. Jeg mangler endnu at få min vævede mærker fra IKAST etiket. Glæder mig så meget…

Den er oplagt at have på, hvis man skal lære sangen “I en skov en hytte lå” .

Jeg er som altid spændt på om den falder i barnets smag.

]]>
https://froekentina.dk/2014/01/t-shirt-fra-honemor/feed/ 13
Elefanthue, bluse og drengekjole https://froekentina.dk/2013/11/elefanthue-bluse-og-drengekjole/ https://froekentina.dk/2013/11/elefanthue-bluse-og-drengekjole/#comments Tue, 12 Nov 2013 10:35:41 +0000 http://froekentina.dk/?p=1403 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Hvor svært kan det være at sy en elefanthue? Tjo, jeg synes den er nem at sy, men at lave et mønster, som passer ordentligt. Med det mener jeg at den skal sidde til omkring ansigtet, ikke pose for meget … Læs mere ]]> Hvor svært kan det være at sy en elefanthue? Tjo, jeg synes den er nem at sy, men at lave et mønster, som passer ordentligt. Med det mener jeg at den skal sidde til omkring ansigtet, ikke pose for meget i nakken, passe over hovedet og sidde pænt på skuldrene. Mange af de mønstre, der findes er for bredde – eller for lange – eller…

Nu synes jeg det er lykkedes. Dog skal de fremover sys mindre i ansigtshullet.

IMAG3165-1-1 IMAG3166

 

Han fik også en bluse med byggeplads på – det er så fint i farverne og han eeeeelsker traktorer, gravemaskiner, biler, busser og alt, hvad der bevæger sig ude på vejen. Det bedste er dog at sidde i traktoren med Bondemanden! Så kan han undvære sut og mor på en gang.

IMAG3133 IMAG3139 IMAG3138 IMAG3137

Stoffet er dejlig blødt, fint i farverne og holder flot i vask. Jeg laver gerne bluser eller huer eller andet på bestilling i stoffet. Jeg har faktisk også lavet en drengekjole – Helenas udtryk. Hun går MEGET op i om ting er drengeting eller pigeting. Det sjove er, at når hun så vil være rigtig sød ved Sigurd, så får han en pigekop i lilla eller lyserød.

drengekjole

Kjolen er til lille Vera. Hun skulle eftersigende været blevet rigtig glad for den! Hendes far ejer et foderfirma/trælast, så den passede ham fint!

 

]]>
https://froekentina.dk/2013/11/elefanthue-bluse-og-drengekjole/feed/ 9
Sigurds Raglantrøje https://froekentina.dk/2013/11/sigurds-raglantroje/ https://froekentina.dk/2013/11/sigurds-raglantroje/#comments Mon, 11 Nov 2013 12:49:29 +0000 http://froekentina.dk/?p=1395 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Jeg har bare ikke fået blogget meget den sidste tid. Jeg har prioriteret anderledes og humøret har været dårligt i sidste uge, og der ved jeg at jeg lige skal hive “stikket” ud, hvis jeg har muligheden. Så jeg brugte … Læs mere ]]> sigurds striktrøje 03

Jeg har bare ikke fået blogget meget den sidste tid. Jeg har prioriteret anderledes og humøret har været dårligt i sidste uge, og der ved jeg at jeg lige skal hive “stikket” ud, hvis jeg har muligheden. Så jeg brugte dagene på strik, tv, hygge med børnene og ellers ikke meget. Det er bestemt en af fordelene ved at være på barsel.

Så jeg har fundet et par ting at blogge, som dog har været vist på instagram. Blusen her til Sigurd er fra babyhæfte 02 af Lene holm Samsøe. Babystrik på pind 3,5-4. Den er strikket i koksgrå Duo fra Sandnes Garn – uld/bomuld. Som sædvanligt købt hos den sødeste garnpusher – Maren i Ribe. Der er altid hjælp at få, sød betjening og et kæmpe udvalg. Hvad mere kan man ønske sig?!

Blusen er strikket i 9 måneder og bare forlænget lidt. Nogle gange tænker jeg at de babyer, der bliver strikket til i strikkeopskrifterne er kæmpebabyer. Sigurds mål passede faktisk til 6 måneders opskriften. og 12 måneders opskriftens overvidde var 12! cm større end ham. Han var 9 måneder da jeg begyndte at strikke den og det tog et par uger.

Sigurds striktrøje

 

Ender blev hæftet med film og varm kakao. På dette billede ses vrangen, og den synes jeg faktisk også var rigtig rigtig fin.

Blusen er så meget et hit. Anvendelig, klædelig og nem at tage af og på samt dejlig blød.

Sigurds striktrøje 02

 

Knappen skulle faktisk sidde bagpå, men da blusen er helt ens for og bag, bestemmer man jo selv. Jeg fik endelig brugt en af de lidt større knapper jeg en gang fandt i panduro.

Jeg tror bestemt ikke det er sidste gang jeg strikker Raglas Raglan. Dejligt nemt mønster, strikket oppefra. Jeg synes der er lidt brynje over strukturen??! Jeg strikkede i øvrigt ærmerne rundt i stedet for frem og tilbage. Det synes jeg var nemmere.

 

]]>
https://froekentina.dk/2013/11/sigurds-raglantroje/feed/ 8
Lilla sæt med velourbukser og stjerner https://froekentina.dk/2013/10/lilla-saet-med-velourbukser-og-stjerner/ https://froekentina.dk/2013/10/lilla-saet-med-velourbukser-og-stjerner/#comments Wed, 02 Oct 2013 09:57:07 +0000 http://froekentina.dk/?p=1365 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Hvorfor er lilla sådan en svær farve at tage billeder af? Jeg har syet et sæt i str. 86 på bestilling. Bukserne er inspireret af Elsbeth Gynthers elastikbukser, Katvig og Småfolk.. De har en dejlig varm mørk lilla farve. Da jeg … Læs mere ]]> DSCN3248Hvorfor er lilla sådan en svær farve at tage billeder af? Jeg har syet et sæt i str. 86 på bestilling.

DSCN3249

Bukserne er inspireret af Elsbeth Gynthers elastikbukser, Katvig og Småfolk.. De har en dejlig varm mørk lilla farve. Da jeg ikke har syet sådan nogle før måtte jeg lave mønster og teste et par til Helena – nu håber jeg så at modellen i str. 86 også passer.

Blusen er i farve som de øverste billeder! Jerseyen fra kanterne på blusen går igen på bukselommerne – det giver lidt liv!

 

image

 

 

]]>
https://froekentina.dk/2013/10/lilla-saet-med-velourbukser-og-stjerner/feed/ 10
Nyt stof! https://froekentina.dk/2013/09/nyt-stof/ https://froekentina.dk/2013/09/nyt-stof/#respond Wed, 18 Sep 2013 19:53:00 +0000 http://froekentina.dk/?p=1325 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Fedt ny jersey – 6 meter, så nu skal jeg sy bluser og kjoler – gerne på bestilling, så hvis du også synes det er skønt, så send mig en mail….]]> image

Fedt ny jersey – 6 meter, så nu skal jeg sy bluser og kjoler – gerne på bestilling, så hvis du også synes det er skønt, så send mig en mail….

]]>
https://froekentina.dk/2013/09/nyt-stof/feed/ 0
En skøn strikbluse https://froekentina.dk/2013/09/en-skon-strikbluse/ https://froekentina.dk/2013/09/en-skon-strikbluse/#comments Fri, 13 Sep 2013 06:57:56 +0000 http://froekentina.dk/?p=1311 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Så fik jeg endelig færdiggjort et strikprojekt. Det er ved at være længe siden! Jeg fik i julegave en fantastisk strikkebog af mit lille (var han dengang) dejlige gudbarn. Strikket med kærlighed af Vibe Ulrik Søndergaard – en dansk pige, … Læs mere ]]> Så fik jeg endelig færdiggjort et strikprojekt. Det er ved at være længe siden!

Jeg fik i julegave en fantastisk strikkebog af mit lille (var han dengang) dejlige gudbarn. Strikket med kærlighed af Vibe Ulrik Søndergaard – en dansk pige, som dog ikke bor herhjemme. En bog fyldt med dejlige billeder, sjove mønstre og fine opskrifter. Jeg har strikket “Matilda”.

strikkebog

Her et billede fra forlagets hjemmeside!

Jeg startede i januar da Sigurd og jeg var indlagt på grund af RS virus – uh, hvor er der sket meget siden og nu er han 9 måneder, møver sig rundt og er dejlig sund og frisk.

IMG_4235

Blusen er strikket med bellismønster, hvilket har været lidt hård ved min højre hånd. Den er øm efter den sidste måneds intensiv strik. På midterstykket af ryg, for – og ærmestykkerne er der små snoninger. Bærestykket består af to snoninger strikket med vendepinde så det buer. Bærestykket er strikket i dobbeltgarn, resten af blusen i enkeltgarn.

Det har været dejligt at strikke strukturmønster og den har ikke været rigtig kedelig, men jeg synes jeg har lavet mange snoninger!!!

IMG_4237

 

Farven har Filippa selv valgt. Den hedder Glacier og er vel isblå. Aldrig en farve jeg havde valgt, men den er fantastisk til hende! Garnet er merino, nylon og kasmir – lækkert blødt! Rowan cashsoft.

IMG_4239

Her er morgenbillede med alpakkaer i baggrunden og hjemmedyrkede sommerfulgebusk (og ukrudt). Blusen passer fint til det vejr vi har nu, da den kan være direkte på kroppen. Til vinter skal der nok lige en top under.

IMG_4238

 

Den er ens for og bag, og jeg synes det klæder Filippa helt utroligt godt med bådudskæringen. Egentlig burde blusen have været skyllet op inden hun fik den på, men hun havde sådan glædet sig, så det rakte tålmodigheden ikke til. Sammensyningen var ikke helt så nem synes jeg – altså af bærestykket på selve blusen. Jeg håber det ser lidt bedre ud efter vask. Kan da i øvrigt se på billederne at guldfarvede strømpebukser ligner kedelige bare ben i en underlig kulør!IMG_4234

]]>
https://froekentina.dk/2013/09/en-skon-strikbluse/feed/ 5
Perfekt bluse til eftårsvejret https://froekentina.dk/2013/09/perfekt-bluse-til-eftarsvejret/ https://froekentina.dk/2013/09/perfekt-bluse-til-eftarsvejret/#comments Mon, 02 Sep 2013 07:48:31 +0000 http://froekentina.dk/?p=1300 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I aftes syede jeg denne t-shirt til Filippa. Blå rainy drops fra Hamburger Liebe – kantede med minibizz i pink. Den passede lige til det nye efterårsvejr i dag. Og den passede lige til Filippa. Jeg fik endelig styr på … Læs mere ]]> image

I aftes syede jeg denne t-shirt til Filippa. Blå rainy drops fra Hamburger Liebe – kantede med minibizz i pink. Den passede lige til det nye efterårsvejr i dag. Og den passede lige til Filippa.

Jeg fik endelig styr på indstillingerne til min tapebinder på Coverproen, så det var hurtigt at kante den. Desuden ser det lige en tand mere proffesionelt ud.

Det blev også til et par leggins til Helena. De skal dog først vises frem med en tunika, der endnu ikke er klippet.

Synes der sker så meget for tiden og dagene strækkes, men er svære at få til at slå til! Desuden vågner Sigurd ofte om natten – stadigvæk. Sundhedsplejersken mener han bare skal fravænnes amningen, men det er jeg ikkeehelt klar til endnu. Så må jeg jo tage natteroderiet med.

Går og pusler med hemmeligheder, hvilket også er spændende…

]]>
https://froekentina.dk/2013/09/perfekt-bluse-til-eftarsvejret/feed/ 3
Bluse med vikinger https://froekentina.dk/2013/08/bluse-med-vikinger/ https://froekentina.dk/2013/08/bluse-med-vikinger/#comments Sun, 25 Aug 2013 05:41:52 +0000 http://froekentina.dk/?p=1291 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Sigurds mor har en plan om en del hjemmesyet tøj i str. 74 og lagde ud med denne langærmede t-shirt med trykknapper på brystet. Stoffet var jo lavet til kontrast med orange kanter, så der kom også orange inden i … Læs mere ]]> image

Sigurds mor har en plan om en del hjemmesyet tøj i str. 74 og lagde ud med denne langærmede t-shirt med trykknapper på brystet. Stoffet var jo lavet til kontrast med orange kanter, så der kom også orange inden i “stolpen”.

image

Mønstret er mit eget, men jeg har brugt vejledningen i Ottobre Design til at lave stolpelukningen.
Jeg fik taget billeder til en DIY, så den kommer på bloggen en dag ved lejlighed.

image

Den passer ham fint, så må hellere få gang i nogle flere.

image

Jeg ville gerne have haft orange tryklåse i, men har svært ved at finde nogle jeg synes om i kvalitet og farve. Jeg ved mange bruger farvede plastiktrykknapper fra KAM. Jeg vil bare helst have tryklåse – altså uden kappe.
Jeg havde lånt nogle orange tryklåse i metal af en bekendt, men de var så stramme at jeg var bange for det ville gå ud over stoffet når de skulle åbnes og lukkes.
Det pudsige er jo at i industrien er der jo knapper i alverdens indfarvninger og størrelser, hvorfor bliver de ikke solgt til hobbybrug???

]]>
https://froekentina.dk/2013/08/bluse-med-vikinger/feed/ 4
Hjertebluse med hætte https://froekentina.dk/2013/06/hjertebluse-med-haette/ https://froekentina.dk/2013/06/hjertebluse-med-haette/#comments Wed, 26 Jun 2013 17:45:57 +0000 http://froekentina.dk/?p=1180 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Helenas bluse blev færdig i går. Den er lidt stor, men den er egentlig også lavet   så den kan passe efterår og vinter, men hun kunne ikke vente. Den har været på i dag… Stoffet er fra Hamburger Liebe og … Læs mere ]]> image

Helenas bluse blev færdig i går. Den er lidt stor, men den er egentlig også lavet   så den kan passe efterår og vinter, men hun kunne ikke vente. Den har været på i dag…

image

Stoffet er fra Hamburger Liebe og jeg har brut min nye Cover Pro til oplægning og pyntestikning langs ribkant på ærmerne.

image

image

Hætten er foret med tynd lyserød jersey og jeg har kantet med brun rib. Der er lynlås i forstykket, men den sidder ikke så pænt som ønsket.
Hvis du har gode fif til ribkant OG skjult lynlås, må du gerne skrive det…

image

Mønstret er fra Ottobre Design 4/2012.
Jeg er helt vild med stoffet og overvejede næsten selv en bluse i det…

]]>
https://froekentina.dk/2013/06/hjertebluse-med-haette/feed/ 2