glutenfri – Frøken Tina http://froekentina.dk Sun, 17 Jul 2016 09:20:56 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.29 Glutenfri pandekager. http://froekentina.dk/2014/03/glutenfri-pandekager/ http://froekentina.dk/2014/03/glutenfri-pandekager/#comments Mon, 24 Mar 2014 23:54:48 +0000 http://froekentina.dk/?p=1759 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } Helena spiser ikke gluten for tiden. I går var en lidt speciel dag, og jeg lavede pandekager. Opskriften var fra Finax. Jeg tilsatte dog lidt vaniljesukker (1 tsk hjemmelavet til en dobbelt portion dej) Helena udbrød at de smage som … Læs mere ]]> Helena spiser ikke gluten for tiden. I går var en lidt speciel dag, og jeg lavede pandekager. Opskriften var fra Finax. Jeg tilsatte dog lidt vaniljesukker (1 tsk hjemmelavet til en dobbelt portion dej)

Helena udbrød at de smage som dem MED gluten! Dejligt… Nogle blev spist og andre frosset ned. Har virkelig indset værdien af at fryse sådan noget ned, når nu vi ikke altid spiser det samme!

image

image

Man ser vist tydelig den lille frøkens tilfredshed!

]]>
http://froekentina.dk/2014/03/glutenfri-pandekager/feed/ 4
Glutenfri pizzasnegle http://froekentina.dk/2014/03/glutenfri-pizzasnegle/ http://froekentina.dk/2014/03/glutenfri-pizzasnegle/#comments Sat, 08 Mar 2014 11:14:12 +0000 http://froekentina.dk/?p=1731 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I dag står den på 1 års fødselsdag og jeg måtte lige høre, hvad jeg skulle medbringe til Helena. Menuen står på pøksehorn, pizzasnegle og grønt. Jeg har bagt snegle af følgende: 3 dl vand 20 g gær 1 tsk … Læs mere ]]> image

I dag står den på 1 års fødselsdag og jeg måtte lige høre, hvad jeg skulle medbringe til Helena. Menuen står på pøksehorn, pizzasnegle og grønt.

Jeg har bagt snegle af følgende:
3 dl vand
20 g gær
1 tsk salt
0,5 tsk rørsukker
3 spsk loppefrøskaller
3 dl grøn finax mel
3 dl rød finax mel (lidt af dette bruges til udrulning)
0,5 tsk oregano (i dejen)

Fyld:
Tomatpuré
Hamburgerryg i strimler
Revet danbo

Gæren udrøres i vandet med salt og sukker, loppefrøskallerne tilsættes og det trækker i 5 min. Oregano og mel tilsættes og røres til det kan æltes.
Rulles ud og smøres med et tyndt lag tomatpuré. Ost og hamburgerryg fordeles på dejen og den rulles sammen på den kørte led.
Skæres ud i 2 cm skiver og hæver i 3 kvarter. Drysses med ost og oregano. Bages ved 200 grader i 12-15 min.

Er bedst lune…. Kan fryses.

Opskriften er inspirereret af denne.

Nu bager jeg pølsehorn og kage og så er vi klar til at tage til fødselsdag 🙂

]]>
http://froekentina.dk/2014/03/glutenfri-pizzasnegle/feed/ 2
Glutenfri bagning og om at begå fejl http://froekentina.dk/2013/10/glutenfri-bagning-og-om-at-bega-fejl/ http://froekentina.dk/2013/10/glutenfri-bagning-og-om-at-bega-fejl/#comments Wed, 09 Oct 2013 12:26:01 +0000 http://froekentina.dk/?p=1376 #followform { padding-top:5px; text-align:left; } I sidste uge fik Helena taget blodprøver fordi hun sover meget. Hun er 4,5 år og sover 12-13 timer om natten, 1 time i børnehaven og i weekenderne er middagsluren udvidet i op til 3 timer. Når hun er vågen … Læs mere ]]> I sidste uge fik Helena taget blodprøver fordi hun sover meget. Hun er 4,5 år og sover 12-13 timer om natten, 1 time i børnehaven og i weekenderne er middagsluren udvidet i op til 3 timer.
Når hun er vågen er hun FRISK!! Hendes mave har drillet lææææænge… Faktisk har den ikke været god i længere tid siden Sigurd blev født i december… 3-4 grødede afføringer om dagen. De fleste blodprøver var fine, men lægen mente at hun kunne have glutenintolerance. Det kan dog åbenbart være svært at diagnosticere på blodprøver alene og vi blev derfor anbefalet at  afprøve en glutenfri diæt i 3-4 uger og så tilbage på alm kost. Hvis vi synes det virker får hun taget blodprøver for at se om de viser noget.

image

Jeg bagte derfor i weekenden med noget andre ingredienser end sædvaneligt.

image

Brødet er af en melblanding fra kvickly, ris og majs. Sød flad smag. Blød konsistens og langt fra vores hjemmebagte rugbrød.
Bollerne frit efter opskrift på mad for livet – brugte hel quinoa istedet for quinoamel. Lidt andre kerner og så lidt mere rismel. De er faktisk ok.

image

Til forret søndag aften skulle vi have tarteletter, jeg lavede fyldet med rismel, i jævningen, men serverede det i en helt almindelig hvedetartelet. DUMT… Men så husker jeg det… Kunne vel lave kartoffelreder i stedet som mormor foreslog!
Vi tager de næste 3 uger som en udfordring og krydser fingre for vi finder en løsning på Helenas træthed/mave på den ene eller anden måde..

]]>
http://froekentina.dk/2013/10/glutenfri-bagning-og-om-at-bega-fejl/feed/ 2